1. В.П. Андросов. Буддизм индийской Алмазной Колесницы // В.П. Андросов, Е.В. Леонтьева. Марпа и история карма кагью: «Жизнеописание Марпы-переводчика» в историческом контексте школы Кагью. М.: Открытый мир, 2009. C. 247-344.
2. Е.С. Бушуев. Санскритские письменные источники по истории тантрического буддизма VII–XI вв. Дис. кандидат наук. СПб.: Институт Восточных рукописей РАН, 2018.
3. М.А. Гуща. Особенности мистической практики тибетской Ваджраяны // Мистицизм: теория и история. М.: ИФРАН, 2008. C. 155-178.
4. А. Давид-Неэль. Мистики и маги Тибета. М.: Дягилев центр, 1991.
5. А. Давид-Неэль. Посвящение и посвящённые в Тибете. СПб.: Орис, 1994.
6. Иконография Ваджраяны. Альбом. Автор составитель: Ц.-Б. Бадмажапов. Научные редакторы: В.П. Андросов, Е.Д. Огнева, А.А. Терентьев. М.: Дизайн. Информация. Картография, 2003.
7. Б.И. Кузнецов. Древний Иран и Тибет (История религии бон). СПб.: Евразия, 1998.
8. Е.В. Леонтьева. Тибетский буддизм и школа Карма Кагью // Марпа и история Карьма Кагью: «Жизнеописание Марпы-переводчика в историческом контексте школы Кагью». М.: Открытый мир, 2009. C. 345-408.
9. В.Г. Лысенко. Сон и сновидение как состояния сознания: упанишады и Шанкара // Smaranam: Памяти Октябрины Федоровны Волковой. Сборник статей. М.: Восточная литература, 2006. C. 269 – 306.
10. А.А. Накорчевский. Японский буддизм: история людей и идей (от древности к раннему средневековью: магия и эзотерика). СПб.: Азбука-классика, Петербургское востоковедение, 2004.
11. Е.А. Островская. Индотибетская тантрическая традиция; Хеваджратантра // Категории буддийской культуры. СПб.: Петербургское востоковедение, 2000. C. 230-261.
12. А.В. Парибок. Мандала // Философия буддизма. Энциклопедия. Ответственный редактор М.Т. Степаняц. М.: Восточная литература, 2011. С. 433.
13. Д.М. Сундуй. Буддийский сакральный танец бодхисатвы Авалокитешвары (танец дакини) // Культура, Духовность, Общество: сб. материалов IX Международной научно-практической конференции /Под общ. Ред. С.С. Чернова. Новосибирск: Изд. ЦРНС, 2014. С. 173-184.
14. Тибетская книга мертвых. СПб.: Издательство Чернышева, 1992.
15. Е.А.Торчинов. Введение в буддологию: курс лекций. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургское философское общество, 2000.
16. М.И. Тубянский. Буддийская тантрическая традиция в Индии. Предисловие, публикация, комментарии Е.П. Островской // Письменные памятники Востока, 2017, том 14, № 4 (вып. 31). С. 61-78.
17. М. Шо. Страстное просветление: женщины в тантрическом буддизме. М.: Добрая книга, 2001.
18. У.Й. Эванс-Вентц. Тибетская йога и тайные учения. Пер. с англ. Самара: Агни, 1998.
19. У.Й. Эванс-Вентц. Тибетская книга о Великом Освобождении. Пер. с англ. Самара: Агни, 1998.
20. Ж. Эду. Мачиг Лабдрон и основы практики чод. М.: Открытый мир, 2008.
21. J. Andresen. Kālacakra: Textual and Ritual Perspectives. Ph.D. dissertation. Cambridge: Harvard University, 1997.
22. J. Bagchi. The History and Culture of the Pālas of Bengal and Bihar (cir. 750 A.D.- cir. 1200 A.D.). New Delhi: Abhinav Publications, 1993.
23. S. Beyer. The Cult of Tārā: Magic and Ritual in Tibet. Berkeley: University of California Press, 1973.
24. M.M. Broido. Killing, Lying, Stealing, and Adultery: A Problem of Interpretation in the Tantras // Buddhist Hermeneutics. Honolulu: University of Hawaii Press, 1988. Pp. 71-118.
25. J.R.B. Campbell. Vajra Hermeneutics: A Study of Vajrayāna Scholasticism in the Pradīpoddyotana. Ph.D. Dissertation, Columbia University, 2009.
26. N. Chogyam; K. Dechen. Spectrum of Ecstasy: The Five Wisdom Emotions According to Vajrayana Buddhism. Shambala, 2003.
27. E. Conze. Buddhist Thought in India. Three Phases of Buddhist Philosophy. London: George Allen & Unwin, 1983.
28. S.B. Dasgupta. An Introduction to Tāntric Buddhism. Calcutta: University of Calcutta, 1958.
29. J.M.Davidson. The Psychology of Sexual Experiences // The Psychology of Consciousness. N.Y.: Plenum Press, 1980. Pp. 271-332.
30. R.M. Davidson. Reflections on the Maheśvara Subjugation Myth: Indic Materials, Sa-skya-pa Apologetics, and the Birth of Heruka // Journal of the International Association of Buddhist Studies, vol. 14, no. 2, 1991. Pp. 197-235.
31. R.M. Davidson. Indian Esoteric Buddhism: A Social History of Tantric Movement. New York: Columbia University Press, 2002.
32. D.C. Donath. Buddhism for the West: Theravada, Mahayana and Vajrayana. The Julian Press, 1971.
33. M. Edwards. In the Blowing out of Flame. L., 1976.
34. G.R. Elder. Problems of Language in Buddhist Tantra // Buddhism. Critical Concepts in Religious Studies. Edited by Paul Williams. Volume VI. Tantric Buddhism (including China and Japan); Buddhism in Nepal and Tibet. London and New York: Routledge; Taylor & Francis Group, 2005. Pp. 58-74.
35. M. Eliade. The History of Religious Ideas, vol. III, From Muhammad to the Age of the Reforms. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1985.
36. E. English. Vajrayoginī: Her Visualizations, Rituals, and Forms. A Study of the Cult of Vajrayoginī in India. Boston: Wisdom Publications, 2002.
37. W. Y. Evans-Wentz, R. R. Marett, Chen-Chi Chang. Tibetan Yoga and Secret Doctrines: Or, Seven Books of Wisdom of the Great Path, according to the late Lama Kazi Dawa-Samdup's English rendering. Oxford University Press, 1967.
38. W.Y.Evans-Wentz. The Tibetan Book of the Dead. Oxford University Press, 2000.
39. W.Y.Evans-Wentz. Tibet's Great Yogī Milarepa. Oxford University Press, 2000.
40. J.A. Fasano. The Religious Structure of Tantric Buddhism. Ph.D. dissertation. New York: Fordham University, 1981.
41. G.K. Gyatso. Tantric Grounds and Paths: How to Enter, Progress On, and Complete the Vajrayana Path. Tharpa Publications, 1994.
42. G.K. Gyatso. Essence of Vajrayana: The Highest Yoga Tantra practice of Heruka body mandala. Tharpa Publications, 1997.
43. U. Hammar. Studies in the Kālacakra Tantra: A History of the Kālacakra Tantra in Tibet and a Study of the Concept of Ādibuddha, the Fourth Body of the Buddha and the Supreme Unchanging. Stockholm: Akademitryck, Edsbruk, 2005.
44. J.F. Hartzell. Tantric Yoga: a Study of the Vedic Precursors, Historical Evolution, Literatures, Cultures, Doctrines, and Practices of the 11th century Kaśmirī Śaivite and Buddhist Unexcelled Tantric Yogas. Ph.D. dissertation. New York: Columbia University, 1997.
45. J.F. Hartzell. The Buddhist Sanskrit Tantras: "The Samādhi of the Plowed Row" // Pacific World. Journal of the Institute of Buddhist Studies. Third Series, Number 14, Fall 2012. Pp. 63-178.
46. H. Isaacson. Tantric Buddhism in India (from c. A.D. 800 to c. A.D. 1200) // Buddhismus in Geschichte und Gegenwart, band II. Universität Hamburg, 1998. Pp. 1-26.
47. R.R. Jackson. Ambiguous Sexuality. Imagery and Interpretation in Tantric Buddhism // Buddhism. Critical Concepts in Religious Studies. Edited by Paul Williams. Volume VI. Tantric Buddhism (including China and Japan); Buddhism in Nepal and Tibet. London and New York: Routledge; Taylor & Francis Group, 2005. Pp. 147-161.
48. U.T. Kragh. Tibetan Yoga and Mysticism. A Textual Study of the Yogas of Nāropa and Mahāmudrā Meditation in the Medieval Tradition of Dags po. Tokyo: The International Institute for Buddhist Studies of the International College for Postgraduate Buddhist Studies (Studia Philologica Buddhica Monograph Series XXXII), 2015.
49. P. Kvaerne. An Anthology of Buddhist Tantric Songs. Bangkok: White Orchid Press, 1986.
50. P. Kvaerne. The Bon religion of Tibet: the Iconography of a Living Tradition. Shambhala Publications, 1996.
51. A.J. Mandell. Toward a Psychology of Transcendence // The Psychology of Consciousness. N.Y.: Plenum Press, 1980. Pp. 379-463.
52. J.R. Newman. The Outer Wheel of Time: Vajrayāna Buddhist Cosmology in the Kālacakra tantra. Ph.D. dissertation. Madison: The University of Wisconsin, 1987.
53. P. Niyogi. Buddhism in Ancient Bengal. Calcutta: Jijnasa, 1980.
54. R. Ray. Understanding Tantric Buddhism: Some Questions of Method // Journal of Asian Studies 34, 1974. Pp. 169-175.
55. D. Rig'dzin. Dangerous Friend: The Teacher-Student Relationship in Vajrayana Buddhism. Shambhala, 2013.
56. D.K. Rinpoche, A.J. Palmo. Pure Appearance: Development & Completion Stages in Vajrayana Practice. Vajravairochana Translation Committee, 1992.
57. K. Rinpoche. Profound Buddhism: From Hinayana to Vajrayana. Clearpoint Press, 1995.
58. K. Rinpoche. Secret Buddhism: Vajrayana Practices. Clearpoint Press, 2002.
59. G. Samuel. The Origins of Yoga and Tantra: Indic Religions to the Thirteenth Century. New York: Cambridge University Press, 2008.
60. D.L. Snellgrove. Indo-Tibetan Buddhism: I. Boston: Shambhala Publications, 1987.
61. J. Tsongkhapa, J. Hopkins, G. Sparham. Tantric Ethics: An Explanation of the Precepts for Buddhist Vajrayana Practice. Wisdom Publications, 2016.
A. Wayman. The Buddhist Tantras: Light on Indo-Tibetan Esotericism: New York: Samuel Weiser, 1973.
62. C.K. Wedemeyer. Vajrayāna and its Doubles: A critical historiography, exposition, and translation of the Tantric works of Āryadeva. Ph.D. dissertation. New York: Columbia University, 1999.
63. S.N. Weinberger. The Significance of Yoga Tantra and the Compendium of Principles (Tattvasaṃgraha Tantra) within Tantric Buddhism in India and Tibet. Ph.D. dissertation, University of Virginia, 2003.
64. D.G. White. The Alchemical Body. Siddha Traditions in Medieval India. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1996.